?>

Reisroute roadtrip Ierland

Het jaar 2018 sloten vriendlief en ik af in het mooie Ierland. Voor ons beiden was dit onze eerste ontmoeting met dit mooie land. 10 dagen lang reden wij rond in onze huurauto. Voor vertrek schreef ik over de dingen die ik graag van Ierland wilde zien. Wat hiervan terecht is gekomen, schrijf ik hier.

Dag 1 Amsterdam – Dublin

In de ochtend gaan we op weg naar Schiphol. We zijn mooi op tijd en om 12.00 uur stipt vertrekken we richting Dublin. Eenmaal in Dublin halen we onze huurauto op en gaan we op pad. We lopen door de stad, winkelen in de hoofdstraat van Dublin en drinken een Guinness in the Temple Bar.

Dag 2 Dublin – Wicklow – Glengalough – Aughrim

We zijn ontzettend vroeg wakker en besluiten meer van Dublin te ontdekken. We lopen naar Trinity College en naar het Dublin Castle. Omdat het tijdens de kerstdagen was, bleek dit dicht te zijn. Aan het einde van de ochtend rijden we naar door naar het dorp Wicklow. We bezoeken het strand en rijden vervolgens door naar the Wicklow Mountains National Park. We bezoeken het mooie Glendalough en maken een mooie wandeling in het park. We slapen in een prachtig landhuis in the middle of nowhere, in het dorpje Aughrim.

Dag 3 Aughrim – Clonegal – Palatine – Wexford – Waterford

We verlaten Aughrim rijden door naar Clonegal waar we Huntington Castle bezoeken. We rijden door naar Brownshill Dolmen, de Ierse versie van de hunebedden. Het verlaten kasteel Duckett’s Grove is onze volgende stop waarna we doorrijden naar Wexford waar we het Irish National Heritage Park bezoeken. We eindigen in de leuke stad Waterford waar we wat shoppen.

Dag 4 Waterford – Dunmore – Comeragh mountains – Lismore – Cork

In de ochtend rijden we naar het leuke kustplaatsje Dunmore waar we de eerste kliffen van Ierland zien. We vervolgen onze reis naar de mooie Comeragh Mountains waar we de berg gaan beklimmen. Deze hike blijkt fantastisch te zijn en nog niet zo toeristisch. Na een paar uren hiken staan we weer naast onze auto. We rijden naar het mooie Lismore Castle, een prachtig kasteel aan het water. Onze laatste stop is de stad Cork. Hier verblijven we ook in een prachtig B&B. De avond brengen we in de kroeg door met Ierse livemuziek inclusief tapdansen.

Dag 5 Cork – Kinsale – Clonakilty – Skibbereen – Ring of Beara – Killarney

Na het ontbijt verlaten we Cork om naar Kinsale te gaan. Een leuk plaatsje met een prachtig fort. Onze volgende stop is de Drombeg Stone Circle, de Stonehenge van Ierland. We rijden naar het pittoreske dorpje Skibbereen waar we lunchen om door te gaan naar het mooie Glengariff wat ons beginpunt is voor het rijden van de Ring of Beara. Een prachtige rit in de mooie natuur. Vooral de mooie Healy Pass is mooi waar we al over de smalle wegen met rotsformaties aan beide zijden rijden. We eindigen in Killarney waar we de dag in een gezellige pub afsluiten.

Dag 6 Killarney National Park

Vandaag spenderen we de hele dag in het mooie Killarney National Park. We starten de dag bij Ross Castle waarna we doorgaan naar het mooie Muckross House, een prachtig victoriaans huis. We wandelen naar het mooie Torc Waterfall en rijden vervolgens door naar het mooie Ladies View. We rijden over smalle bergwegen en vallen van het éne mooie uitzicht in het andere. Werkelijk een prachtige omgeving. Bij Ladies View hebben we een prachtig uitzicht over de vallei. Via de Black Valley en het mooie Gap of Dunloe rijden we terug naar Killarney. Werkelijk waar een prachtige omgeving. Het is oud & nieuw dus dit vieren we rustig in ons B&B met wijn.

Dag 7 Ring of Kerry – Tralee

Na het ontbijt beginnen we aan de Ring of Kerry. Killarney National Park is al onderdeel van de Ring of Kerry, maar nog lang niet alles. Deze route brengt ons ook weer langs prachtige stranden, kliffen en uitzichten. We rijden langs kleine dorpjes en mooie uitzichtpunten. We wandelen naar de mooie Kerry Cliffs en rijden door naar de stad Tralee waar we overnachten. We gaan naar de pub waar we de finale van het WK darten kijken.

Dag 8 Tralee – Limerick – Cliffs of Moher – the Burren National Park – Galway

In de ochtend rijden we naar de volgende stad; Limerick. We gaan opzoek naar het kasteel en de Milk Market (die natuurlijk dicht bleek te zijn). Onze volgende stop zijn de prachtige kliffen van Moher. Dit is een populaire stop voor veel toeristen, zo blijkt tijdens ons bezoek ook maar weer. Ondanks de vele medebezoekers, vinden we het echt prachtig. Onze laatste stop is het indrukwekkende the Burren, ook wel de ‘Rocky Country’ genoemd. In deze regio vind je een indrukwekkend maanlandschap. We sluiten af aan de gezellige bar van ons hotel.

Dag 9 Connemara – Galway

Vanuit Galway gaan we op pad naar de mooie regio Connemara. We starten met een hike in het mooie Connemara National Park. We gaan door naar het indrukwekkende Kylemore Abbey om vervolgens naar de Killary Fjord te gaan. Via de smalle wegen van het binnenland rijden we weer terug naar Galway. We gaan nog op zoek naar de verfilmde Quiet mans bridge en bezoeken het Aughnanure Castle (welke overigens ook dicht is).

Dag 10 Galway – Lake Ree – Dublin

Onze laatste dag staat in het teken van het land te doorkruisen. We rijden van Galway terug naar Dublin. We maken een omweg naar Lake Ree en sluiten de dag af met nog wat shoppen voordat we onze koffers pakken.

Dag 11 Dublin – Amsterdam

We leveren onze huurauto in en gaan naar het vliegveld. We ontbijten, halen nog wat souvenirs en wachten totdat we kunnen boarden. Na zo’n anderhalf uur staan we weer op Nederlandse bodem.

Inmiddels zijn we weer in Nederland en alweer druk aan het werk. De eerste ontmoeting met Ierland was een gelijk een goede en smaakte naar meer. De afwisselende landschappen, pittoreske dorpjes en gezellige mensen hebben me overtuigd.

♥ Janet

34 thoughts on “Reisroute roadtrip Ierland

1. Wow wat is het ontzettend groen zeg! Mijn moeder wil graag die kant op (wat best bijzonder is aangezien ze een hekel heeft aan regen haha), dus ik heb zeker iets aan deze route. Merci! 🙂

1. Alstu! Ik heb ook een hekel aan regen en kou en was helemaal voorbereid op het ergste, maar het is erg meegevallen (ik heb mijn thermokleding amper nodig gehad). 😉