?>

Traveldiary: Sri Lanka #1 Fietsen, vis en tempels

Het is een tijdje stil geweest hier, maar dat had een goede reden. Ik ben inmiddels net terug van een maandje reizen door Sri Lanka. Mijn volgers op Instagram hebben dit kunnen volgen. Een maand vol nieuwe indrukken, mooie ontmoetingen en prachtige landschappen.

De start van onze reis was niet zo goed. Vlak voor vertrek kregen wij te horen dat onze vlucht geannuleerd werd. Als klap op de vuurpijl kregen wij ook nog te horen dat er geen alternatieve vluchten beschikbaar waren en de enige optie was het terugvragen van ons geld. Halsoverkop zaten we weer in een afspeurmodus waarbij de éne na de andere site afgespeurd werd naar interessante vluchten of mooie vakantiebestemmingen. Gelukkig hebben wij uiteindelijk een nieuwe vlucht kunnen boeken en gingen we alsnog naar Sri Lanka.

Maandag 23 juli 2018

Een dag later dan gepland werd ik naar Groningen gebracht. Dit is wel even wat anders dan Schiphol en met een handjevol mensen deelden wij bij aankomst het vliegveld. Geen lange rijen, niet verdwalen op het vliegveld, geen kilometers wandelen om bij de gate te komen.. heerlijk. Onze vlucht ging voorspoedig, maar wel met twee tussenstoppen. Van Groningen vlogen we naar Munchen om vanuit hier door te vliegen naar Doha en uiteindelijk van Doha naar Colombo te vliegen.

Dinsdag 24 juli 2018

Op dinsdagochtend landden we op Colombo. Na wat gezeur met de pinautomaten op het vliegveld, namen we de taxi naar Negombo, waar we onze eerste nacht zouden doorbrengen. We werden door allerlei kleine steegjes naar het guesthouse gebracht. Het bleek dat het guesthouse wel iets te ver uit het centrum zat. Eenmaal aangekomen ontving de gastvrouw ons met open armen en vertelde ons wat ons the wachten stond.

Bij het guesthouse konden we gebruik maken van gratis fietsen dus we besloten een fietstochtje door Negombo te maken. Een hele belevenis zullen we maar zeggen. De fietsen in Sri Lanka zijn van een mindere kwaliteit als de fietsen die wij kennen. Ik op een fiets met lekke band en Lisette op een fiets met scheef stuur. Daarnaast moesten we ook nog eens aan de andere kant van de weg fietsen.

We fietsen langs de boulevard en stopten voor ons eerste drankje in Sri Lanka. Ik had nog geen slok van mijn colaatje genomen of ik werd al in mijn haar gescheten door een vieze kraai. Die zijn hier overigens ook veel te veel. Een drankje bij een strandtent was overigens niet heel indrukwekkend, aangezien het strand helaas al erg vervuild is met rotzooi. Jammer.

Na het drankje fietsen we even langs de supermarkt om de eerste benodigdheden te halen en dan besluiten we terug te fietsen naar het guesthouse. In de avond eten we bij een straattentje. Voor een halve portie fried rice betalen we nog geen 3 euro en dan krijgen we een hele schaal vol. Niet te doen. We nemen de rest mee naar ons guesthouse om aan het gastgezin te geven.

Woensdag 25 juli 2018

In de ochtend laten we ons met de tuktuk brengen naar de vismarkt. Één van de highlights van Negombo. Wij besluiten eigenlijk al snel de vismarkt te verlaten, want de geur is niet te doen. Nu komt de geur van die ranzige vismarkt in Maleisië weer naar boven. Vissen in alle soorten en maten liggen hier op een kleedje voor de verkoop. Erg appetijtelijk ziet het er niet uit. Na de vismarkt lopen we door naar de lagoon en gaan we op zoek naar het oude Nederlandse fort. Dit wordt een hele zoektocht, want er blijkt alleen nog maar een oud muurtje te staan van het oude fort. Wij waren op zoek naar een soort kasteel maar dit bleek dus een beetje tegen te vallen. 😉

In de middag laten we ons terugbrengen naar ons guesthouse waar we onze spullen gaan pakken. We gaan met de bus naar Anuradhapura. Dit is een busrit van zo’n vier uur en met de lokale bus is dit nog geen 2 euro per persoon. De busrit is een hele belevenis. De stoelen zijn erg klein waar wij westerlingen over het algemeen veel te breed voor zijn. Waar wij in Nederland twee stoelen naast elkaar hebben, hebben ze in Sri Lanka op hetzelfde oppervlak drie stoelen. Ook rijdt deze bus belachelijk hard en worden we meerdere keren half door de bus geslingerd. Als zelfs de locals aangeven dat de buschauffeur belachelijk rijdt, hebben we het wel weer getroffen.

Aan het einde van de middag komen we heelhuids aan in Anuradhapura. We worden midden in de stad gedropt bij het busstation en laten ons vervolgens met de tuktuk brengen naar ons guesthouse. Dit guesthouse blijkt niet zo’n succes te zijn. Er zitten kakkerlakken en spinnen in de kamer en schoon kan je het zeker niet noemen. Lang leve backpacken. De kakkerlak wordt voor ons weggehaald maar echt lekker slapen doen we niet. Oh, in de avond eten we trouwens bij de pizzahut. Die heb je hier in meerdere steden. Dit is vrijwel de enige plek de stad waar je westers eten kunt halen en dat is te merken. De hele pizzahut zit vol met toeristen. Daar komt ook nog eens bij dat dit vrijwel allemaal Nederlanders zijn.

Donderdag 26 juli 2018

Vandaag staan we vroeg op om het mooie Anuradhapura te ontdekken. De stad was ooit de hoofdstad van Sri Lanka en is een heilige plek voor het boeddhisme. Dit is namelijk de plek waar het boeddhisme in Sri Lanka is begonnen en daarmee staan er dus talloze stoepa’s, tempels, dagoba’s en overgebleven ruïnes in Anuradhapura. Omdat dit hele gebied een belangrijke waarde heeft, staat de hele stad op de UNESCO werelderfgoedlijst.

We bezoeken de Sri Haha Bodhi, wat voor de boeddhisten een heilige boom is. Men zegt dat Buddha onder deze boom verlichting heeft bereikt. We gaan door naar de Ruwanwelisseya stoepa, een gigantische witte stoepa. We balen ervan dat we geen sokken hebben meegenomen, want we branden onze blote voeten aan de loeihete tegels. We rijden door naar de Isurumuniya tempel. Deze rotstempel is ooit gebouwd door de Koning, waar je prachtige kunstwerken uit de rost gesneden ziet. Op de rots vind je een witte stoepa en naast deze tempel vind je de oude Royal Garden. We bezoeken nog de Jetavanaramaya stoepa en een oude ruïne, voordat we onze tour afsluiten bij het rustgevende meer vol buffels.

Aan het einde van de middag gaan we naar het nabijgelegen Mihintale. Een tempelcomplex wat een klein half uurtje van de stad gelegen is. Dit is ook een belangrijke plek voor de boeddhisten en hier vind je meerdere tempels en verlaten ruïnes. Het verhaal is hier dat de Indiase monnik Mahinda een ontmoeting heeft gehad met de koning Devanampiya Tissa waarbij deze monnik het boeddhisme aan de koning heeft geïntroduceerd. Op deze berg in Mihintale. Ik beklom deze berg terwijl Lisette beneden bleef wachten. Terwijl Lisette al wachtend werd overvallen door een aap omdat ze zo slim was om haar snoepjes aan de buitenkant van haar tas op te bergen, klom ik de steile berg op om het mooiste uitzicht te krijgen over de stoepa en de mooie omgeving.

Eenmaal terug in het resort (ja, we waren verhuisd naar een resort aangezien we vonden dat we een zwembad verdiend hadden) zijn we moe en voldaan naar bed gegaan. Natuurlijk moesten de kakkerlakken wel eerst weggehaald worden.

Lang leve Sri Lanka!

♥ Janet

55 thoughts on “Traveldiary: Sri Lanka #1 Fietsen, vis en tempels

1. Sri Lanka is heel gemakkelijk bereisbaar. Je was nu in Thailand zag ik… Dat is nog wel een stukje verder ontwikkeld op de meeste plekken en goed ingespeeld op het toerisme. Sri Lanka is daar ook druk mee bezig en is erg populair aan het worden als vakantiebestemming.. Dat zag je wel aan het aantal toeristen (met name Nederlanders en Fransen) wat er aan het reizen was.