?>

Traveldiary België #1

Een aantal jaren geleden besloten we een week te gaan toeren door België. Het was een ideale bestemming voor een vrij spontane bestemming. Dat spontane maakte het des te leuker. Mijn traveldiary lees je hier. Van tevoren hadden we geen plannen gemaakt, alleen dat onze eerste stop Antwerpen zou zijn. Verder hadden we in gedachten om een bezoekje te brengen aan Brussel en Brugge. We hadden van meerdere mensen de tip gekregen om Brugge te bezoeken. Zo gezegd, zo gedaan.. We hadden maar vijf dagen en hadden genoeg ideeën.

Maandagochtend zijn we vroeg op pad gegaan. Na een voorspoedige rit kwamen we aan in Antwerpen. Onze navigatie leidde ons door het hele centrum en kwamen zelf op de Grote Markt uit waar we eigenlijk helemaal niet hoorden te rijden. Ons hotel lag naast de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, een ideale plek. Het was te vroeg om in te checken in het hotel, dus hebben we genoten van een heerlijk kasteelbiertje. Iets wat we wilden doen in België. Op de Grote Markt vinden we de Brabofontein en het stadhuis. We vinden vooral de oude Gildehuisjes aan het plein leuk.

Na een drankje was het tijd voor een stadswandeling. Ondanks dat de stad voornamelijk bestaat uit oude gebouwen, is het toch een moderne stad. Je kunt er goed winkelen en lekker eten, we zien genoeg hippe eettentjes. We hebben gewandeld langs de Schelde, zijn vervolgens naar de ‘fantastische’ (niet dus) botanische tuin geweest, hebben de Meir afgelopen en gewinkeld. De Meir is één van de grootste winkelstraten van Antwerpen. Vervolgens zijn we via de Keyserlei naar het centraal station gegaan.  Aan het einde van de middag eten en drinken we iets aan de Groenmarkt; het andere grote plein van de stad. Tussendoor checken we nog in en we sluiten de avond af bij een jazzcafé. We komen erachter dat Belgen onze humor niet snappen.

Dinsdag bezoeken we de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal. Ik heb persoonlijk niet zo veel met kerken, als jij dit ook niet hebt is het de €6 zeker niet waard. Vervolgens zijn we ergens wezen lunchen en besluiten we om een sightseeing tour gaan doen. En ja, daarmee bedoel ik zo’n toeristische tour in een bus door de stad. Er werd veel verteld over de geschiedenis van Antwerpen, over het stadhuis, de suikerfabriek, de Brabofontein en nog veel meer. Na deze tour was het tijd om onze spullen te pakken en te vertrekken naar de volgende bestemming: Brugge.

Brugge was ruim een uur rijden. Eenmaal aangekomen in de stad, hadden we gelijk door waarom iedereen Brugge zo leuk vindt. Wat een mooi karakteristiek, Middeleeuws stadje. De sprookjesachtige omgeving, de kleine straatjes en de wit gekalkte godshuisjes vinden we te gek. Alleen door de stad lopen maakt al genoeg indruk op ons! We gaan naar het Belfort en naar het Begijnhof. Dit is een kloostertuin en museum, gebouwd in 1245. Hier wonen ook nog daarwerkelijk zusters in de kleine huisjes. Vanaf het Begijnhof heb je ook uitzicht over de Kruispoort. Vervolgens zijn we via het Minnewaterpark terug gegaan naar het stadscentrum.

We slapen in het Bauhaus, een tof retro hostel niet ver van het centrum. Hier hebben we een gezellige avond vol met gezelligheid, muziek en drankjes. We eindigen buiten met gitaar en kriek totdat we naar binnen werden geroepen wegens de geluidsoverlast.. Bedtijd dus.

Woensdagochtend staat een boottocht door de kanalen van Brugge op het programma. Dit is eigenlijk wel een must-do als je in Brugge bent. We leren over de geschiedenis en de vele historische gebouwen van de stad. Ook voeren we langs de meest gefotografeerde hond van Brugge. Die ligt lekker voor het raam terwijl al de bootjes langs varen en de toeristen foto’s maken. De hond is er speciaal op getraind om mensen te negeren. Langs het water zie je de leuke, schattige trappenhuisjes. Na de boottour zijn we naar een chocolademuseum gegaan.  Ik ben ook geen groot fan van musea, maar des te meer van chocolade. We eten wafels op de Grote Markt, ook een must-do in België. 😉 Na de lunch maken we nog een klein rondje door de stad en dan is het tijd om onze spullen te pakken. Mensen hebben ons overgehaald: op naar Gent!