?>

Traveldiary: Awesome Bali

Toen ik in Perth woonde, hoorde ik veel Australiërs zeggen dat Bali het noordelijkste eiland van Australië is; het ligt relatief dicht in de buurt van Australië en er komen gigantisch veel Australiërs. Helemaal voor de mensen uit Western-Australia is Bali een populaire vakantiebestemming (lees: in ieder geval één keer per jaar) omdat de vluchten vanuit deze regio erg goedkoop zijn. Ook ik moest hier naartoe.

Mijn Amerikaanse vriendinnetje en ik kregen het fantastische idee om naar Bali op vakantie te gaan. Want why not? Zo boekten Danielle en ik een vakantie van vijf dagen, tussen onze werkzaamheden door, om door te brengen op dit fantastische eiland. Omdat wij veel wilden zien en doen, waren het vijf intense dagen, maar o’zo leuk! Ik houd er van: je gaat op vakantie maar komt nog kapotter terug dan voorheen.

Hier een traveldiarie van onze reis.

Na een vlucht van een paar uurtjes, kwamen we in het begin van de avond aan op Denpassar, Bali. Hier werden we opgewacht door Adhi, onze persoonlijke chauffeur voor de komende dagen. Een ideale manier om jezelf te vervoeren en het is nog goedkoop ook. Door Adhi werden we naar Kuta gebracht. Kuta staat bekend als feestbestemming en is aardig verwesterd met zijn cafés en winkels. Adhi heeft ons gelijk meegenomen de stad in. Wij hadden wel zin in wat beweging en een drankje na onze vlucht.

We sliepen in een mooi hostel in de bergen, buiten de stad. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om richting Ubud te gaan, een dorp wat in het midden van het eiland gelegen is. Onderweg naar Ubud zijn we naar een werkplaats geweest om te aanschouwen hoe hier kleden werden geweven. Ook gingen we op bezoek bij een winkel waar sieraden werden gemaakt.

In de middle of nowhere zijn we gestopt, omringd door jungle. Hier zijn Danielle en ik olifanten gaan rijden, onwetend over de situatie waarin de olifanten leven. Iets waarvan ik nu heel veel spijt heb. Destijds wisten we niet beter maar inmiddels ben ik een stuk ouder en wijzer. 😉

Onze volgende stop was het Monkey Forest in Ubud, wat een gemakkelijke naam is voor Padangtegal Mandala Wisata Wanara Wana Sacred Monkey Forest Sanctuary (juist ja). Een plek waar het wemelt van de gigantisch brutale apen. Wij werden gewaarschuwd om hier niet heen te gaan gezien het aantal ziektes wat via de apen verspreid kan worden, voornamelijk via de apenbeten. Gelukkig hebben we hier allebei geen last van gehad. Na 20 min. waren we wel een zonnebril lichter en was onze tros bananen ook al gejat. Onze tassen moesten we goed vasthouden. In het park liggen ook een aantal tempels, onder andere Pura Dalem Agung Padangtegal. Je kunt gepaste kleding krijgen.

Nadat we genoeg hadden gekregen van de aapjes zijn we naar de prachtige Tegalalang rijstvelden gegaan, vlakbij het Monkey Forest. Wat een prachtige rijstvelden! Toen wij er waren was het gelukkig erg rustig.

In Ubud zijn we naar een homestay gebracht waar we de avond zouden doorbrengen. Toch gaaf om bij de lokale bevolking te slapen.

De volgende dag wilden we eigenlijk naar één van de vulkanen, omdat Bali overheerst wordt door een vulkanisch gebergte. Helaas werd dit ons afgeraden in verband met de weersvoorspelling en hebben we gekozen voor iets anders actiefs: white water rafting! We werden met een busje naar het platteland gebracht om vervolgens naar de bootjes op de rivier te gaan. Superleuk om een keer te doen. Ik heb oprecht heel veel plezier gehad. Na een lange tocht kwamen we aan bij het eindpunt. Vanaf dit punt moesten we de rivier achter ons laten en de berg weer oplopen. Redelijk kapot van de inspanning kwamen we boven op de berg aan bij een huisje. Hier konden we een frisse douche nemen terwijl de locals voor ons gingen koken. Fantastisch om dit in de jungle te doen. Life is good!

De rest van de middag stond in het teken van genieten. We lieten onze nagels doen en kregen een massage. De deep muscle massage waarvoor ik had gekozen bleek een hel te zijn, maar wel goed voor mijn rug. Tijdens deze massage moest ik vrijwel al mijn kleding uitdoen en werd letterlijk mijn hele lichaam gemasseerd. Een aparte ervaring.  In de avond genoten we nog van de leuke straatjes van Ubud (want het was rustig) en laat op de avond gingen we met de bus terug naar Kuta. Onze avond werd afgesloten in de karaokebar.

Dag vier zijn we begonnen met een wandeling door Kuta. Deze wandeling eindigde op Kuta beach waar we gelijk aangesproken werden door iedereen die ons wat probeerde te verkopen: een massage, armbandjes, een drankje, een surfles, t- shirts, je kent het wel! Ik houd er helemaal niet van maar Danielle en ik hadden wel zin in een surfles. Voor zo’n 13 dollar konden we twee uur surfen, inclusief begeleiding. Dit was mijn eerste keer surfen (ooit!) en ik bleek geen natuurtalent te zijn. Ik had grote moeite om op mijn board te blijven staan. Na een uur gaf ik het op aangezien mijn lijf ongeveer bont en blauw was. Nee, geen succes.

Aan het einde van de middag zijn we naar tempel Tanah Lot te gaan. Deze tempel ligt gelegen op een rots, in het water. Bij laag water is de tempel te voet bereikbaar en bij hoog water staat de tempel als het ware in het water.

Onze laatste dag zijn we naar het waterparadijs Nusa Dua gegaan, hier kan je allemaal watersporten beoefenen. Wij zijn hier begonnen met parasailen. Dit had ik ook nog nooit gedaan maar het was hartstikke leuk om rond te zweven boven de oceaan, waar je fantastisch uitzicht heb over het eiland. De rest van de middag bestond uit jetskiën en een aantal ritjes op de banaan. Supergrappig. Nog grappiger was onze douche, wat bestond uit een ton met water waarbij je zelf emmertjes water over jezelf heen moest gooien.

De laatste avond in Kuta bestond uit winkeltjes bezoeken, nog een manicure en lekker eten bij Alleycats, een bar verstopt in een steegje.

Vervolgens was het toch echt tijd om onze spullen te pakken en richting vliegveld te gaan. We hadden afscheid genomen van Adhi en gingen op weg naar de gate. Gesloopt blikten we terug op een fantastische tijd op Bali. In een relatief korte tijd hadden we veel gezien en gedaan op dit prachtige eiland!

Toen wij Bali bezochten, in februari 2012, was het erg rustig op het eiland. Als ik de verhalen moet geloven is het inmiddels volledig gedaan met de rust.